مهندس احسان برزویان

مدیریت مرکز خدمات کشاورزی

مهندس احسان برزویان

مدیریت مرکز خدمات کشاورزی

تاثیر اقلیم، حمل و نقل و بازاریابی بر توسعه کشت گلخانه ای در جهان

در دهه های اخیر به دلیل استفاده روز افزون از گلخانه های پلاستیکی برای پروورش سبزیجات، تعداد و مساحت مجتمع های گلخانه ای در سراسر جهان رو به افزایش گذاشته است. انتخاب مکان مناسب عاملی کلیدی در به دست آوردن سود مناسب و تولید گلخانه ای پایدار می باشد. 

عوامل اصلی برای انتخاب مکان احداث گلخانه ها عبارت است از: قیمت تمام شده تولید، کیفیت محصول تولیدی و هزینه ارسال و حمل و نقل محصولات به بازارها. مشخص است که هزینه و کیفیت تولید به اقلیم منطقه و شرایط رشد در گلخانه بستگی دارد. میزان سرمایه گذاری برای تکنولوژی به کار گرفته شده (گلخانه های ساده یا پیچیده و امکانات و تجهیزات به کار گرفته شده) و همچنین نحوه مدیریت در مرحله اول به اقلیم محل احداث گلخانه بستگی دارد. 

امروزه امکان حمل و نقل محصولات به نقاط دور دست باعث شده است که مناطق تولیدی بتوانند دور از مراکز مصرف استقرار پیدا کنند. همین امر امکان توسعه صنایع گلخانه ای در مناطق دوردست  دارای اقلیم مناسب را ممکن ساخته است.

 علاوه بر حمل و نقل، بازاریابی (شامل فعالیت هایی مانند استاندارد سازی، بسته بندی و ...) نیز بر قیمت تمام شده تولیدات اثر گذار است. این عوامل موثر بر رقابت پذیری برای کالاهای مختلفی که از مناطق جغرافیایی گوناگون به بازارها می رسند موثر هستند.  

بازار میوه و سبزیجات 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد